FANDOM

Format:Cutie Comune România

Fișier:Biserica Sf Nicolae Liesti.jpg

Liești (Format:AFI) este o comună în partea de est a României (în regiunea istorică Moldova), cea mai mare din județul Galați, la confluența râurilor Siret și Bârlad, între municipiile Tecuci (la 28 km distanță) și Galați (la 52 km distanță). E compus din satele Liești și Șerbănești (partea de sud, care cuprinde și sediul Primăriei locale).

Nume Edit

Numele comunei pare să derive, potrivit unei legende locale, de la "Ilie", un boier local, iar fratele lui Șerban, este "părintele"Șerbăneștiului.

Istoric Edit

Prima mențiune documentară datează din 1448, când Voievodul Moldovei, Petru II, a dat în dar unui boier local, numit Cernat Ploscarul și fratelui acestuia, Ștefu, 40 de sate și câmpurile dimprejurul Lieștiului.

Structura etno-demografică Edit

Conform Recensământului populației din anul 2002, în Liești trăiesc 10443 (93,68%) români, 699 (6,27%) romi și 5 locuitori de altă etnie, fiind a doua comună ca număr de locuitori din județul Galați, după comuna Pechea.

Conform recensămîntului din 2011, comuna Liești are o populație de 8753 de locuitori, fiind a treia comuna din judetul Galati, dupa comunele Matca si Pechea. [1]

Religie Edit

Conform Recensământului populației din anul 2002, 11036, reprezentând 99% dintre lieșteni s-au declarat ortodocși, 86 (0,77%), ortodocși de stil vechi, în timp ce alți 25 au declarat că îmbrățișează altă confesiune.

Educație Edit

Lieștiul are o școală de arte si meserii, alte 4 școli de 8 clase, 4 grădinițe și o bibliotecă publică (14 000 volume). Printre personalitățile născute în Liești se numără Anghel Saligny, Dr. Ion Iancu , Costică Bulai , Dan Mihăilescu, Liliana Hodorogea și Antonel Borșan.

Economie Edit

Localitatea are o fabrică de zahăr (Lemarco București) cu peste 300 de angajați care din păcate a intrat în proces de lichidare, un abator ultramodern deschis cu fonduri structurale nerambursabile de la UE cu peste 200 de angajați,o fermă de animale, câteva fabrici de bolțari, câteva brutării, o ciupercărie, o multitudine de SRL-uri care se ocupă cu comerțul, 3 bănci(BRD, Carpatica și Raiffeisen),o cooperativă de credit și de asemenea un CAR (învățământ) dar majoritatea populației se ocupă cu agricultura, puțini încă mai lucrează în Combinatul Siderurgic de la Galați, aflat de câțiva ani în proprietatea magnatului indian Lakshmi Mittal. Începând din anul 2000, mulți dintre săteni au părăsit țara, pentru a munci în Italia sau Spania, unde câștigă mult mai bine ca în țară.

Administrație Edit

Din 01.07.2002 funcționează Judecătoria Liești. Judecătoria Liești a mai funcționat în perioada 1950-1968. Format:Comune-Galațiuk:Лієшть (комуна)